lørdag 8. januar 2011

Kompetansemål

Helsefremmende arbeid
-Utføre arbeidet i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og trygghet (HMT)
- Utføre hygienetiltak i tråd med gjeldende regelverk
Jeg har ikke fått utført så mye som har med HMT å gjøre, men når jeg jobber med helsesekretærene er mye av jobben min å gjøre klart til pasienter og rope opp pasienter. Når jeg gjør klart til pasienter pleier jeg å vaske utstyr som skal brukes f. eks 24t blodtrykksmåler eller 24t EKG måler. Det er viktig å vaske dette fordi det er andre pasienter som har brukt dette, og det er viktig for pasienten som skal bruke dette at det er hygienisk og opplevelsen av å bruke et sånt apparat blir bedre for pasienten. Jeg rengjør også arbeidsbenken vi bruker, venteværelse, fyller på papir og sjekker at toalettene ser bra ut, rydder og fyller på plastglass på venteværelsene. Når jeg jobber med pasienter har jeg lært at det er viktig å bruke hansker, ha en god hygiene, være åpen for å hjelpe og være en aktiv lytter. Jeg har lært forskjellen på hva god og dårlig hygiene er, og har selv fått et inntrykk av hvordan andre tar vare på sin egen hygiene. 





Kommunikasjon og samhandling 
- Kommunisere og samhandle med helsepersonell (kollegaer) og pasienter i ulike livssituasjoner 
- Håndtere stresspregede situasjoner
Etter at jeg begynte å arbeide i praksis har jeg fått et større perspektiv på hvor viktig kommunikasjon er, og hvor viktig det er å legge til rette hvordan jeg kommuniserer. Det jeg mener med dette er at når jeg kommuniserer med barn er det viktig å ikke bruke vanskelige ord eller uttrykk, og heller bruke ord som de yngre forstår. Har også lært at når man snakker med voksne mennesker så er det ikke så viktig å forklare så mye, for de forstår det meste man sier og det er da lettere å forklare hvordan ting fungerer. Når man da snakker med barn må man forklare mer utdypende og på en lettere måte, mange ganger må man også forklare foreldrene hva som skal skje så de kan formidle dette til sine barn på en måte de vet ungen vil forstå. 

I praksisen har jeg lært veldig mye om hvordan jeg skal kontrollere stresspregede situasjoner, og jeg har lært veldig mye av å se på kollegaene mine og sett hvordan de håndterer stressende situasjoner. Selv om pasienter er stresset tar de det helt med ro, og istedenfor å bli frustrert eller sure bruker de kommunikasjon for å roe ned pasienten. De forklarer da f. eks pasienten hvorfor pasienten må vente eller hvorfor behandlingen tar lang tid. 

Yrkesutøvelse
- Planlegge, gjennomføre og dokumentere eget arbeid i faget
- utføre administrative arbeidsoppgaver knyttet til dokumentasjon, registrering, (regnskap), telefonførespurnader  (og ventelistehåndtering)
I starten hadde veilederen valgt ut steder jeg skulle jobbe, men mot slutten av terminen fikk jeg velge selv. Valgte da og jobbe på behandlingsrommet for føler det er der jeg lærer mest om kommunikasjon, hvordan håndtere stressede situasjoner og alt i alt føler jeg at det er der jeg lærer mest. Jeg føler at jeg får skrevet om det viktigste som skjer iløpet av dagen, og syntes jeg reflekterer bra over det som har skjedd og det jeg har gjort. Jeg har ikke fått lært så mye om hvordan resepsjonen og hvordan sentralbordet fungerer, men dette er fordi dette er ganske vanskelig å lære bort. Ikke det at kollegaene mine ikke er flinke, men det er vanskelig for dem og lære meg hvordan jeg skal svare pasienter når de er i telefonen. Føler heller ikke at dette er noe jeg kan gjøre for har ikke utdanning, og har da ikke mulighet for å kunne snakke med en pasient over telefonene om forskjellige sykdommer og hva de skal gjøre i forskjellige situasjoner. Føler ikke at jeg kvalifisert til å gjøre dette, og vil ikke at pasientene skal føle seg usikre. Jeg har lært mye om journaler og hvordan disse fungerer, og har selv fått gjort mye journalarbeid og dette syntes jeg er kjempe morsomt og lærerikt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar