torsdag 13. januar 2011

Tirsdag 11. januar

Idag startet dagen rolig med på- og avmonteringer av 24t blodtrykksmålere. Det kom også en pasient innom for å ta hepatitt A-vaksinen, men eller gikk starten av dagen til å montere eller avmontere 24t blodtrykksapparat eller EKG- holter. Idag har jeg også fått lov til å montere på 24t blodtrykksmålere, og syntes jeg klarte dette kjempe bra. Er ikke så vanskelig å montere det på, er vanskeligere å forklare pasienten hva som vil skje de neste 24timene. Ved 11tiden kom det flere pasienter som skulle ta EKG, og da fikk jeg utføre EKG og fylle ut journalene til pasientene.

Etter lunsj satt jeg litt på et program som heter Trinnvis å leste litt om legekontoret og de ansatte. Ved 13tiden kom det en eldre mann inn med et stort sår på albuen. Han hadde vært så uheldig å skrape opp  albuen på peisen, og hadde dratt på Humana legevakt med en gang.
Legger ved bilde der man først ser hvordan såret ser ut, og neste bilde viser hvor såret er på albuen.



Var spennende å se hvordan helsesekretæren fjernet hud fra såret, og hvordan hun behandlet såret med salver og bandasjer. Lærte veldig mye om hvordan forskjellige sår, og syntes det var ekstra spennende da jeg fikk være med å hjelpe til med å rense og ta på bandasje. Spurte pasienten om det var greit jeg tok bildet, og idet jeg spurte smile bare pasienten og sa "ja, selvfølgelig kan du det!" Syntes det er mye bedre å vise bilder, for da er det lettere å forklare hva jeg har gjort i løpet av dagen.  Etter pasienten hadde gått, var det stille og rolig så da bestemte jeg med for å vaske litt utstyr og pakke inn utstyr som skulle steriliseres.

1 kommentar:

  1. Det er så kjekt når pasienter er villig til å la deg dokumentere det du har vært med på!! Hadde dette vært et innlegg der du bare forklarte, hadde ikke jeg som leser fått samme forståelsen av situasjonen. Så ja, bilder er en viktig dokumentasjonsform. Veldig bra :)

    Hadde vært litt spennende å høre hvordan man monterer de ulike apperatene du snakker om.

    Anne Grete

    SvarSlett