tirsdag 1. februar 2011

Tirsdag 1. februar


Idag var ikke verdens beste dag for å dra på jobb, dette pga at jeg ikke er i topp form. Bestemte meg for å dra på jobb for å se hvor lenge jeg orket å være der, så fikk jeg heller dra hjem hvis det ble verre.


Dagen startet ganske rolig med noen avmonteringer av 24timers blodtrykksapparater, og jobben min var da å rengjøre apparatene etter bruk så de var klare til neste bruk. Kom også pasienter innom som skulle påmontere blodtrykksapparater, og tenkte jeg kunne snakke litt om hva dette innebærer :

Vanligvis så måler man blodtrykket hos legen, men for noen pasienter kan det være bedre å bære blodtrykksmåleren i 24timer. Når man er hos legen kan man bli nervøs og dette kan da gå utover blodtrykket. Når man har på apparatet i et helt døgn, måler den da dine vanlige blodtrykk i i situasjoner du er mer komfortabel med. Apparatet påmonteres ved at man trer mansjetten inn på venstre arm, over albuen som vist på bildet under.












Fra mansjetten festes det en ledning som går opp armen og bak på ryggen og vanligvis helt ned til beltet. På beltet festes selve apparatet som måler blodtrykket. Ledningen festes med litt teip på ryggen  sånn at den ikke skal henge seg opp i noe. Apparatet måler blodtrykket 3 ganger i timen, dvs hvert 20 min, og en gang i timen på nattid som er fra klokken 23:00-07:00. Pasienten kommer tilbake dagen etter for å avmonterer apparatet, og resultatet blir gitt til lege.

Iløpet av de få timene jeg var på jobb, fikk jeg repetert litt over det jeg har lært som EKG, blodtrykk, betolvex injeksjoner, 24timers apparater og sårskift som sting.

1 kommentar:

  1. Interessant og lærerikt å høre om blodtrykksmåling som går over en 24 timers periode. En sånn måling vil nok gi et mer reelt og riktig resultatet enn en enkel blodtrykksmåling hos legen som du sier.

    Jeg ser ikke at du har skrevet noe om mål og forventninger til praksisperioden som jeg skrev i klassebloggen at dere skulle gjøre denne uken. Kanskje du kunne skrevet et eget innlegg om dette?

    Anne Grete

    SvarSlett