tirsdag 30. november 2010

Praksis eller skolebenken?

Det finnes mange yrkesfaglige linje, og en yrkesfagliglinje krever mer en å lese i en bok og høre på læreren. Det å kunne lære ute i praksis og det og lese i en bok er to forskjellige måter å lære på. Hvorfor det er så viktig for elever å være ute i praksis, er fordi man da får vite hvordan det er ute i arbeidslivet og hvordan man utfører arbeidsoppgaver. Man får lov til å utføre det man har lært i teorien, og dette kan hjelpe eleven med og huske å forstå mye bedre. Det er også letter å velge videre utdanning når man får mulighet til og utforske et eller flere yrker.

Ulempen med praksisplasser er at det er vanskelig å få en plass der man vil være. Hvorfor der er så vanskelig å få plass på praksisplasser er på grunn av at noen mener man ikke er bra nok kvalifisert, og at man bare vil dilte etter veilederen og ikke gjøre noe nytte av seg. Men hvis man ikke får lov til å prøve seg ute i arbeidslivet, hvordan vet man da hvilket yrke man passer til og hvordan dette yrket egentlig er.

Flere og flere sier at det er lurt å velge en yrkesfaglig linje når man skal begynne på videregående. Dette fordi man da får mye praksis innenfor den linjen man velger. Dette stemmer ikke. En vanlig skoleuke for en elev på en yrkesfaglig linje er 4 teoridager og en dag ute i praksis. Mange yrkesfaglige elever sier de er fornøyd med dette, men det er flere som syntes at dette er alt for lite. Når man sier det er mye praksis, tenker man heller at det er 2 eller 3 dager ute i praksis, og dette kan også variere fra uke til uke.

Når jeg tenker på en yrkesfagliglinje, tenker jeg på linjer som mekanikerlinjen der de har praksis 3 ganger i uken, men fortsatt får all den teorien de trenger. Valget mitt endte da på helse og sosial vg1, fordi jeg tenkte dette ville være bedre enn å gå studiespesialisering. Etter å ha gått ti år på skole var jeg sinnsykt lei av at som het teori, og tenkte at siden helse og sosial er en yrkesfagliglinje ville det være mye praksis. Dette tok jeg rimelig feil av, og fikk sjokk da vi bare hadde en praksis dag og teorien vi hadde ikke stemte med det vi skulle gjøre ute i praksis. Når jeg startet tenkte jeg at jeg heller kunne ha valgt studiespesialisering for så å ta utdanningen min, for det er jo nesten ikke noe forskjell på linjene.


Nå som tenker tilbake på valget mitt, er jeg glad jeg valgte en yrkesfagliglinje. Dette fordi jeg lærer mer om “menneske og livet” en jeg ville ha gjort på en annen linje. Jeg lærer ikke bare hva f. eks kommunikasjon er, men hvordan man skal bruke det på riktig måte. Siden jeg har utplassering på et legekontor er det kjempe viktig med kommunikasjon og vite hvordan man skal kommunisere med forskjellige brukere. Jeg har også lært mye om mennesket som jeg ikke viste, som hvordan kroppen egentlig fungerer. Før tenkte jeg ikke så mye over immunforsvaret og fordøyelsen, men etter at jeg begynt på en helselinje tenker jeg mer over hvordan jeg kommuniserer og hvordan kroppen min fungerer.

bilder hentet fra Google

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar