onsdag 17. november 2010

Tirsdag 16.november

Idag var jeg på laboratoriet, og dagen startet med at vi måtte sjekke at alle maskinene fungerte som de skal. Da maskinene var sjekket og alt var i orden, begynte helsesekretæren og jeg å ta blodprøver på pasienter. Når stativet inne på blodprøverommet var full av fulle prøveglass, tok jeg disse med inn til sentrifugen og sentrifugerte den. Etter at noen av blodprøvene er sentrifugert, blir de sendt til Fürst der prøvene blir sjekket på måter enn legesenteret kan. Fürst er Norges største klinisk kjemiske laboratorium som analyserer prøver fra ca 6000 pasienter daglig.


Iløpet av dagen ble det mye blodprøve analysering og analysering av urin. I dag fikk jeg også lov til å analysere en avføringsprøve, og dette var faktisk ikke så ekkelt som jeg hadde trodd. Er ganske vanskelig å forklare hva man gjør når man skal sjekke avføringsprøver. Men det første som trengs(til den prøven jeg testet), er tre dagers avføring. Det skal ikke mye til, men du må påføre et tynt lag med avføring ved hjelp av en spatel. Dette legges på prøve ark(som vist til venstre), og dette skal du gjøre i tre dager. Når det er blitt ''samlet'' tre dagers avføring på arket, blir dette levert til legekontoret.

Det som er veldig greit med disse testene for de som tester, er at man ikke er i kontakt med avføringen. Dette er fordi når man skal teste avføringen, river man bare opp noen luker(og det blir da et tynt ark over avføringen) og man kan da se konturen av avføringen. Når du tester avføring skal du dryppe to forskjellige stoffer(vet ikke navnet) over det du tester. Etter å ha gjort dette på alle ''lukene'' vil du få svar på om avføringen har noe uvant i seg.

1 kommentar:

  1. Hei Trude!!

    Her ser jeg virkelig progresjon i dine arbeidsoppgaver, så spennende å få være med på så mye forskjellig!!

    Du beskriver arbeidsoppgavene dine detaljert og trinn for trinn, bra! Det eneste jeg savner er at du kanskje kunne tatt med hva de stoffene du tilførte avføringsprøvene heter. Det er viktig at du lærer deg medikamentnavn også, for å forstå helheten i arbeidsoppgaven.'

    Layouten i bloggen din begynner også å bli bedre, tilpassing av bilder i forhold til tekst har blitt mye bedre.

    Anne Grete

    SvarSlett