tirsdag 9. november 2010

Idag hadde jeg en kjempe lærerik dag på laboratoriet!




Dagen startet med at jeg fikk være med når de skulle sjekke om alle maskinene og apparatene funket riktig. Dette tok litt tid, så imens fikk jeg prøve meg på å analysere blod og urin.

Før lunsj fikk jeg lære hvordan jeg skulle analysere urin og blod, og det var faktisk ikke så vanskelig som jeg trodde. Det vanskeligste er å forstå hva svarene blir. Dette skal jeg ikke sette meg inn i enda, men jeg lærer noe hver dag.















Når man skal analysere urin er det viktig å bruke hansker, ha orden og være nøyaktig. For å kunne sjekke urin, må du først og fremst ha noe å sjekke. Der jeg jobber er det sånn at pasienter kan komme og sette urinprøvene sine i vasken som er på laboratoriet, og det er da viktig at det er festen en navnelapp på. Da kan vi gå inn på datamaskinen og sjekke hvilke tester vi skal gjøre.


De urintestene jeg har gjort er US (urinsticks) og UD (urindyrkning). Når man US tester urin tester man glukose, protein, blod, leukocytter og nitritter i urinen. Det man gjør er at man putter en urinsticks ned i urinen så den dekker halve sticksen, og legger den inn i analyseringsmaskinen. Denne maskinen bruker ca 1 minutt før du får vite resultatet. De fleste resultatene i dag var negative, som vil si at urinen var normal, men det var noen som hadde noen høye verdier. Urinen det var ''noe med'' ble satt til dyrking. Dette gjør de for å se om det ''vokser'' noen bakterier.













Resten av dagen etter lunsj fikk jeg være med å se når de prøvde nye utstyr , og jeg fikk også være med når en pasients skulle tappes for blod. Dette fordi pasienten har for mye jern i kroppen, og dette er ikke bra. Har du for lite jern i kroppen blir du slapp og sliten, og dette stemmer også hvis du har for mye jern i kroppen. Pasienten skulle tappe ca 1/2 liter blod, og dette høres mye ut, men det er det ikke. Dette er normal mengde, og det er så mye som blir tappet hvis du er blodgiver. Den nålen som blir brukt når de skal tappe blod, er mye lengre og bredere. Først fikk pasienten et stikk i den venstre armen, men siden blodet rant så sakte og pasienten ble sliten av å pumpe hånden (klemme hånden hardt igjen og slippe opp), valgte vi å stikke en gang til og denne gangen i den høyre armen og da rant blodet fortere. Da ca. 1/2 liter blod var tappet, fikk pasienten litt vann og måtte sitte ute på venteværelse og vente litt. Blodet fra pasienten ble kastet i en egen smittesøppelbøtte, og disse søppelbøttene har gule søppelposer.

På slutten av dagen gikk vi igjennom det jeg hadde lært og jeg tok noen bilder.

1 kommentar:

  1. Hei Trude!

    Jeg synes at arbeidsloggene dine blir bedre og bedre!! Du reflekterer godt over de ulike arbeidsoppgavene du har hatt, og du klarer å knytte teori til dette. Du begrunner godt. Du skriver at det er viktig å bruke hansker, da ønsker jeg at du skriver litt om hvorfor det er viktig å bruke hansker når man håndterer urin- og blodprøver.

    Anne Grete

    SvarSlett