onsdag 3. november 2010

Tirsdag 2. november

I dag hadde jeg en kjempe spennende dag på jobb! I dag fikk jeg være på laboratoriet, og der driver de med å analysere blodprøver, urin- og noen ganger avførings-tester. Det første jeg gjorde i dag var å være med når de skulle sjekke at alle maskiner og apparater funket som de skal. Dette var en prosess som tok en stund, så imens fikk jeg se og lære hvordan man sjekker urinprøver. De brukte stiks og ble lagt i en maskinen. Man kan da sjekke om personen har urinveisinfeksjon og sånt.

Det er på laboratoriet at man tar blodprøver, og jeg fikk være med å se når de tok blodprøver. Dette var kjempe lærerikt og jeg følte at jeg lærte såpass mye, at da jeg fikk sjansen til å ta blodprøve på en pasient så sa jeg at jeg ville prøve.










Det var kjempe morsomt å ta blodprøver, og jeg ble kjempe stolt over meg selv fordi jeg fikk det til!
Da jeg hadde tatt blodprøvene, skulle de i forskjellige maskiner fordi de skulle testes for forskjellige ting.

På en av blodprøvene skulle man undersøke blodet sammensetning av blodceller, og man får da vite om pasienten har for få røde blodceller eller eller for høyt antall hvite blodceller. Alt i alt så teller denne maskinen hvor mange celler det er i blodet.





En annen blodprøve skulle settes til senkning, og det maskinen gjør er å sjekke om det er noen celleskader, bakterier eller infeksjoner i blodet.
Det er viktig at man vender blodprøveglasset ca 8 ganger, dette gjør at det får blandet seg godt før det settes i maskinen.




Denne maskinen dere ser her måler koagulasjons hastigheten i blodet, også kalt INR.









Denne maskinen tester CRP, og den tester om det er noe virus eller bakterier i blodet.

2 kommentarer:

  1. Så kjekt å høre at du hadde en spennende og morsom dag på jobben. Jeg var jo så heldig at jeg fikk lov til å besøke deg i praksis denne dagen. Du reflekterer godt og beskriver detaljer i de ulike arbeidsoppgavene dine. Hva heter de to ulike blodprøvene du beskriver?

    Anne Grete

    SvarSlett
  2. Så kjekt å høre at du hadde en morsom og spennende dag i prakis. Jeg var jo så heldig å få være på praksisbesøk med deg denne dagen. Du reflekterer godt over praksisdagen og beskriver detaljert noen av arbeidsoppgavene dine. Jeg er litt nysgjerrig på hva de to blodprøvene du beskriver heter?

    Flott bruk av bilder!

    Anne Grete

    SvarSlett